20 Şubat 2011 Pazar

Misafir'in Odası..



“Öğretmenim,babam portakalların iyisini hep misafirlere saklar”dedi…
Gözlerinin içine baktım,aklıma geldi…
***
Evimizin en geniş odası sıfatıyla bütün odaları sollayan en temiz,en süslü,gezilip görülen yerlerin hatıralarını içinde barındıran en farklı odaydı,”misafir odası”…
Sapı paslı kilidi,gümüş şekerlik içindeki çikolataların azalmasıyla yer değiştirirdi.Çocukların ulaşamayacağı yerleri iyi bilen annem,kilidi sakladıkça odanın öneminin benim için daha çok artacağını bilemezdi..
Misafir kimdi,neden onun odası olmalıydı düşünmüyordum.Benim için oyun önemli ise gerisi çok da etkilemiyordu beni…
Anne,bu oda bizim odaya benziyor!”sözünü annemle katıldığım-beni çok az götürürdü-gün gezmelerinde ona defalarca söylediğimi hatırlıyorum.
Evet,her misafir odasında kocaman bir büfe,içinde sıra sıra dizilmiş kahve fincanları,büfenin en üstünde gümüş gondol içindeki parlak şekerler,kristal küllükler ve elbetteki semaver:)vardı.
Tavandan sarkan ışıltılı avizeyi unutmamak gerek…
Naftalin kokusunun en belirgin olduğu odada kalabalık insan grupları derin sohbetlere dalar,yabancı ülkeden gelen kamera ile o anlar ölümsüzleştirilirdi.
Odanın büyüklüğü ile oyun oynama kapasitem doğru oranda arttığı için en güzel oyunlarımı orada oynardım.
Abimle ev içinde,özellikle misafir odasında futbol oynamak fikri benden çıkmış olacak ki;kırdığım vitrin camını anneme söylememesi için ona defalarca rüşvet verdiğimi hatırlıyorum.
Annem uzun bir süre orada camın olmadığını anlamadı.Kolunu soksa tabaklara çok daha çabuk ulaşacağını bilmedi,bilmiyordu;ta ki ben itiraf edene kadar…
Diş problemim yüzünden çikolata yemem yasaklanmıştı.Misafir odasındaki çikolataların paketlerini çöpe attığımda annemin anlayacağını düşündüm.Gözüme oradaki toprak vazo ilişince tüm paketleri oraya doldurdum.Annemin zaman sonra vazonun içindekileri çıkarmasıyla bana hayretler içinde baktığını hatırlıyorum…
***
Öğrencim sözüne devam etti:
Misafir,bizim için önemlidir öğretmenim.O,geldiğinde oturduğumuz odada onun için sofra hazırlanır,biz minderde otururken ona televizyon karşısındaki kanepede yer veririz."
Haklıydı…
Veli ziyaretleri için evlerine gittiğimde yerlerinde duramaz,en iyi ikramlarda bulunmak için çaba gösterirlerdi.
Ziyaretlerimin birini tandır başında velinin yaptığı sıcak ekmekleri yiyerek gerçekleştirdiğimi de biliyorum…
Misafir için odanın değil,güler yüzün,samimiyetin daha çok önemli olduğunu öğretiyorlar,öğreniyorum…
Şimdilerde adını “salon”a devreden,kapısı sonuna dek açık olan o odada geleneksellikten sıyrılmış bir hava hakim…
Sanırım çocukluğumu özledim…


resim:google,görseller

7 yorum:

ezgilimelodi dedi ki...

SUİNCİ;Evet,tahmin edebiliyorum:)
Oyumben,artık yazmıyor.Nedenini bilmiyorum,görüşmedim hiç...

Işıl dedi ki...

bende cocukken karsıydım bu mısafır odası fıkrıne sımdı benım evımdede var ama bu sene kızlar buyudukce babaları ders calıstıkca ev yetmıyor....galıba sonu geldı

ezgilimelodi dedi ki...

IŞIL;Evde çocuk olunca ve o odanın her bir köşesi eşya ile dolu oldukça evet yetmez,hiç yetmez:)

acartolga dedi ki...

Misafir odası önemliydi, her daim temiz tutulur, misafir olmadığı zaman boş kalırdı, evin temel mobilyaları, şık aksesuvarlar yer alırdı, evlerimzin iç vitriniydi misafir odaları, bir anlamda ailenin kimliğiydi. Salt bu nedenle özenle dizayn edilirdi.
Değişen toplumsal yapı ve yaşam biçimi ile beraber misafir odalarının yerini oturma odaları aldı ama misafir odası denli önemli olmadı ev içinde.
Konuksever aileler yok artık, misafir geleceğini duyan ev sahibinin suratı asılıyor...

ezgilimelodi dedi ki...

ACARTOLGA;Bana surat asılırsa gitmem bir daha o eve:))

acartolga dedi ki...

Sen geldiğinde surat asmaz ki...
Yok temizlik yap, yok çay demle, onu yap bunu yap telaşı istemiyor evsahipleri, surat asması bundan.
Bu arada kırsal ile büyük şehir insanı arasında farklar var, kırsalda konukseverlik büyük ölçüde devam etmekte. Büyük şehirin koşuşturması içinde bunalan kimi insanlar bir de misafirle uğraşmak istemiyorlar.

didem dedi ki...

Misafire can feda:) Evet hep misafire en guzel seyler saklanir, misafir yemek takimi, misafir havlusu, misafir terlikleri, benim halamin misafir cayi vardi:)) Gercekten!